Jak nawiązać dobry kontakt z klientem trenera biznesu? – 5 złotych zasad

Nawiązanie doskonałego kontaktu z klientem już na samym początku coachingu sprawia, że możliwa staje się skuteczna praca dla obu osób: zarówno dla klienta, który jest najczęściej prezesem bądź menedżerem, jak i trenera. Za nawiązanie kontaktu odpowiada oczywiście coach. To na nim spoczywa odpowiedzialność za kierowanie rozmową w czasie pierwszych spotkań. Nawiązanie kontaktu z klientem przez trenera naprawdę znającego się na swojej pracy powinny przebiegać przez określone fazy:

1)Faza zerowa

To faza, kiedy trenerem a klientem nie został jeszcze nawiązany kontakt. To stan,w którym między dwoma osobami nie ma jeszcze relacji bądź została ona zerwana. To jednocześnie stan, który nie daje żadnych podstaw do wejścia bądź kontynuowania relacji o charakterze roboczym.

2)Podstawowy kontakt społeczny

W tym przypadku mamy przestrzeganie konwencji oraz podstawowych zasad uprzejmości, które są społecznie uznawane. Kiedy popatrzymy na trenera rozmawiające z klientem właśnie w tej fazie, dostrzeżemy uprzejmą rozmowę. W czasie jej trwania klienta odpowiada na pytania, które zadaje mu coach. Tego rodzaju kontakt ma miejsce najczęściej w początkowej fazie spotkania, które ma charakter zapoznawczy. Trener i klient spotykają się wówczas pierwszy raz.

Może on mieć miejsce także na samym początku kolejnych już sesji. Jeśli klient nie będzie czuł się bezpiecznie, nie będzie chciał przejść do kolejnej fazy. Co więcej, może tego nie chcieć także coach, jeśli jest osobą niechętnie podejmującą ryzyko. To, co mocno odróżnia trenera dopiero rozpoczynającego pracę od tego, który jest już doświadczony jest właśnie nieumiejętność wychodzenia poza tę fazę.

Kontakt z klientem

3)Relacje oparte na procesie

Na tym poziomie kontaktu uczestniczy coaching uzgadniają ogólne zasady mającego toczyć się procesu. Trener przez klienta uważany jest za eksperta. Cały kontakt opiera się na szacunku, którym klient darzy nie tylko samego trenera, co stosowane przez niego metody oraz techniki.

4)Relacje oparte na fachowych umiejętnościach

To faza, w której trener jest obdarzony przez klienta pełnym zaufaniem. Pojawia się między trenerem a klientem głębokie porozumienie. Klient pokłada wiarę nie tylko w proces, ale również w osobę trenera. To podejście, w którym trener może wypracować w swoim kliencie pewne zmiany.

Kategorie: Relacje z klientem,

Autor

Karolina Dubiel

Redakcja runwarsaw.pl